Φληναφήματα χαρακτήρισε ο κ. Μπαμπινιώτης τα όσα σχετίζονται με την γνωστή πρόταση περί καταργήσεως των Αρχαίων Ελληνικών στο σχολείο, με δικαιολογία ότι ‘’είναι μια  νεκρή γλώσσα’’. Επιτυχής έκφραση αν λάβεις υπόψη την ετυμολογία.

***

*Φληναφώ: συνηρημένη μορφή του αρχαίου ρήματος φληναφάω.

 

Φληνάφημα: φλύαρος, ανόητος και ανούσιος λόγος. Μωρολογία, σαχλαμάρα.

***

Η πρόταση έγινε εκ μέρους της υπότροπης* κυρίας Ρεπούση,.

Παραθέτω το σχόλιο του το οποίο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ με το ερώτημα: Χρειάζονται τα Αρχαία Ελληνικά στο σχολείο; 14/09/2013

Φληναφήματα

Αν υπάρχει ένα χαρακτηριστικό τού ελληνικού μας πολιτισμού εύκολα και αντικειμενικά αναγνωρίσιμο είναι η συνέχεια τής γλώσσας μας. Το να λες ουρανός, θάλασσα, άνθρωπος, πέτρα, άνδρας, γυναίκα, παιδί, γη, κόσμος, έρωτας, άγγελος, αγορά, ακούω, βλέπω, παίζω, γελώ, αγαπώ, όψη, αλήθεια, αμπέλι, άναρχος, άξιος και χιλιάδες σημερινών λέξεων που με την ίδια ή παραλλαγμένη μορφή και σημασία χρησιμοποιούνται πάνω από 3.000 χρόνια, είναι αυτό που ξεχωρίζει πολιτισμικά τη γλώσσα μας και που έχουν επισημάνει με απλά και πειστικά λόγια οι δύο νομπελίστες ποιητές μας, ο Σεφέρης και ο Ελύτης. Επομένως το να διδάξεις την αρχαία γλώσσα στο σχολείο, τα αρχαία μας κείμενα, παράλληλα προς τη Νέα Ελληνική, όπου θα πέφτει φυσικά το κύριο βάρος, είναι μια αυτονόητη γλωσσική, παιδευτική και πολιτισμική ανάγκη.

Το να αγνοείς αυτή την πραγματικότητα και να επαναλαμβάνεις σε σχέση με την παιδεία τού Έλληνα τις γνωστές παιδιάστικες αντιρρήσεις «τι χρειάζομαι την αρχαία γλώσσα;», «πού θα μού χρησιμεύσει μια νεκρή γλώσσα που είναι τα αρχαία Ελληνικά;» και άλλα τέτοια φληναφήματα ή αναπαράγεις συνειδητά αφελή ιδεολογήματα ή παροδηγείσαι από άγνοια ή απαιδευσία.

Το έχει πει ωραία ο Κοραής: Όστις χωρίς την γνώσιν τής αρχαίας επιχειρεί να ερμηνεύσει την νέαν ή απατάται ή απατά.

Μεγάλοι ξένοι φιλόλογοι και γλωσσολόγοι έχουν παρατηρήσει ότι αρχαίες κλασικές γλώσσες όπως η Ελληνική που εξακολουθούν και σήμερα να αποτελούν πηγή σύγχρονων επιστημονικών όρων (nano-, mega-, cyberno-, auto-, ergo-, agro-, -archy, bio- κ.λπ.) δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν «νεκρές» γλώσσες όπως η Χεττιτική, η αρχαία Αιγυπτιακή κ.ά. Το ίδιο ισχύει και για τη Λατινική, που επίσης είναι πηγή πλήθους νέων λέξεων, μολονότι διαφέρει στην παράδοσή της σε σχέση με την Ελληνική.

Σωστά στο νέο πρόγραμμα μαθημάτων τού Λυκείου (στού οποίου τη συγκρότηση δεν έχω προσωπική ανάμειξη) γίνεται λόγος για διδασκαλία τής ελληνικής γλώσσας (αρχαίας και νέας) στις δύο πρώτες τάξεις τού Λυκείου και μόνο νέας στη Γ΄ Λυκείου ως μαθημάτων γενικής παιδείας και αρχαίας γλώσσας επιπροσθέτως μόνο στην Ομάδα προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών (Φιλολογία, Νομική κ.ά.).

Ελπίζω ότι στρεβλές απόψεις, υπολείμματα μιας ξεπερασμένης σήμερα ιδεολογικής νοοτροπίας που έβλαψε την Παιδεία, αποτελούν αμελητέες και συγγνωστές προσωπικές απόψεις και όχι θέσεις προοδευτικών πολιτικών χώρων με φωτισμένους και σκεπτόμενους ανθρώπους.

***

*Υπότροπη

Ενθυμείσαι ίσως αγαπητέ επισκέπτη αυτής της ιστοσελίδας τα περί ….. συνωστισμού στην αποβάθρα της Σμύρνης και όσα … δεν συνέβησαν στο Ζάλογγο, ο ‘’χορός’’ του οποίου είναι …. ‘’Ένας ιστορικός μύθος’’.

Πιθανόν, αν παρακολουθείς τα φληναφήματα της συγκεκριμένης κυρίας, να γνωρίζεις πως πέραν των ανωτέρω, ζήτησε να αποσυρθεί διάταξη από το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο. Εκείνη η διάταξη που αναγνωρίζει ως γενοκτονία τις δολοφονίες και το ξεκλήρισμα των Ποντίων και των Ελλήνων της Μικράς Ασίας.

Η ίδια κυρία στο παρελθόν (2011), αποχώρησε από την αίθουσα συνεδριάσεων του κοινοβουλίου, προκειμένου να μην παραστεί στην τήρηση ενός λεπτού σιγής για τα θύματα της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.

Ο γράφων κατά συνέπεια, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί. Όπως και ο κύριος Μπαμπινιώτης εξάλλου. Πρόκειται για συνειδητή αναπαραγωγή αφελών ιδεολογημάτων ή μήπως η κυρία παροδηγείται από άγνοια ή απαιδευσία;

Θα δεχόμουν την δεύτερη εκδοχή (που επιπλέον θα απενοχοποιούσε ανεκδοτολογικά την βουλευτή), αν η εμπλοκή της στα κοινά και μάλιστα σε παράταξη της αριστερής πτέρυγας, δεν υπεδείκνυε σαφώς πως το κίνητρο της είναι συνειδητό και ιδεολογικό.

Δεδομένης πάντως της αντίδρασης που υπήρξε και στο εσωτερικό της παράταξης της (ΔΗΜΑΡ), βουλευτές της οποίας θεώρησαν ότι υπονομεύει την θέση του κόμματος για το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο, μπορώ να καταλήξω στο συμπέρασμα-πρόταση μου: Μήπως θα ήταν σκόπιμο η βουλευτής να … μεταγραφεί στον ΣΥΡΙΖΑ; Και μάλιστα σε μια από τις περίφημες 16 συνιστώσες του; Θα μπορούσε τότε να μιλά και να γράφει χωρίς να προκαλεί τόσες αντιδράσεις και φυσικά χωρίς επίπληξη από το κόμμα, το οποίο ως γνωστόν, επιτρέπει τον δημοκρατικό πλουραλισμό.

Πριν κλείσω αυτή την μικρή και ίσως περισσότερο του δέοντος χιουμοριστική παρέμβαση μου, κρίνω σκόπιμο να παραθέσω και μια άλλη γνώμη. Για να δούμε τα πράγματα με τη σοβαρότητα που αρμόζει.

Πρόκειται για την παρέμβαση εκ μέρους του Βουλευτού Επικρατείας της ΝΔ, Γ. Μιχελάκη.

Ο κύριος Μιχελάκης “ανέβασε” στις σελίδες του στο facebook και στο twitter το παρακάτω κείμενο, με αφορμή τις θέσεις της κυρίας Ρεπούση:

Η … αβάσταχτη ιστορική ελαφρότητα της κυρίας Ρεπούση

“Για να ξεπαστρέψεις ένα λαό, του αφαιρείς πρώτα τη μνήμη.

Καταστρέφεις τα βιβλία του, τον πολιτισμό του, την ιστορία του.

Και κάποιος άλλος του γράφει βιβλία, του δίνει πολιτισμό και επινοεί για λογαριασμό του άλλη ιστορία.

Έπειτα, ο λαός αρχίζει σιγά σιγά να ξεχνά ποιος είναι και ποιος ήταν.

Ακόμη πιο γρήγορα θα τον ξεχάσει ο κόσμος γύρω του”.

Αυτά έγραφε ο Μίλαν Κούντερα στο “Βιβλίο του γέλιου και της λήθης” το 1978, με σκοπό να αφυπνίσει τους Τσέχους συμπατριώτες του.

Μετά από όλα τα παραπάνω, αναζήτησα στοιχεία ή δεδομένα που θα ερμήνευαν τον τρόπο σκέψης και τις απόψεις της κυρίας Ρεπούση. Από όσα μπόρεσα να βρω, πιο ενδιαφέρον ήταν το άρθρο του Όμηρου Ταχμαζίδη  με τίτλο:

‘’Περί της υποτιθέμενης γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου’’.

Δεν θα επιμείνω αναλύοντας ή κριτικάροντας τον κύριο Ταχμαζίδη.

Έχει αναφαίρετο δικαίωμα να καταθέτει την επιστημονική (ή μήπως δημοσιογραφική και στατευμένη κομματική) άποψη του.

Εκτιμώ μάλιστα πως αν ήταν η μόνη πηγή πληροφόρησης μου, θα μπορούσε να με επηρεάσει.

Δεν είναι όμως.

Και από όλες τις πηγές που προσέφυγα, νομίζω πως μια (και μόνο) είναι αρκετή. Πρόκειται για τις πάμπολλες φωτογραφίες που διασώθηκαν.

Βλέπεις η φωτογραφική μηχανή υπήρχε ήδη το 1914-1923.

Και, αν δεν πρόκειται για ….ομαδικές

αυτοκτονίες, αυτοί που απεικονίζονται

είναι δολοφονημένοι.

Ούτε ένας ούτε δυο, αλλά κατά τις Ελληνικές και Διεθνείς εκτιμήσεις  213.000-368.000 χιλιάδες.

Υπενθυμίζω τέλος στους αμφισβητίες ότι το Δεκέμβριο 2007, η Διεθνής Ένωση Μελετητών Γενοκτονιών (International Association of Genocide Scholars ή IAGS) αναγνώρισε επίσημα τη γενοκτονία των Ελλήνων, μαζί με την γενοκτονία των Ασσυρίων, και εξέδωσε το εξής ψήφισμα:

‘’ΕΚΤΙΜΩΝΤΑΣ ότι η άρνηση μιας γενοκτονίας αναγνωρίζεται παγκοίνως ως το έσχατο στάδιο γενοκτονίας, που εξασφαλίζει την ατιμωρησία για τους δράστες της γενοκτονίας, και ευαπόδεικτα προετοιμάζει το έδαφος για τις μελλοντικές γενοκτονίες,
ΕΚΤΙΜΩΝΤΑΣ ότι η Οθωμανική γενοκτονία εναντίον των μειονοτικών πληθυσμών κατά τη διάρκεια και μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, παρουσιάζεται συνήθως ως γενοκτονία εναντίον μόνο των Αρμενίων, με λίγη αναγνώριση των ποιοτικά παρόμοιων γενοκτονιών, εναντίον άλλων χριστιανικών μειονοτήτων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΤΑΙ ότι είναι πεποίθηση της Διεθνούς Ένωσης των Μελετητών Γενοκτονιών, ότι η Οθωμανική εκστρατεία εναντίον των χριστιανικών μειονοτήτων της αυτοκρατορίας, μεταξύ των ετών 1914 και 1923, συνιστούν γενοκτονία εναντίον των Αρμενίων, Ασσυρίων, Ποντίων και των Ελλήνων της Ανατολίας.
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΤΑΙ η Ένωση να ζητήσει από την κυβέρνηση της Τουρκίας να αναγνωρίσει τις γενοκτονίες εναντίον αυτών των πληθυσμών, να ζητήσει επίσημα συγγνώμη, και να λάβει τα κατάλληλα και σημαντικά μέτρα προς την αποκατάσταση (μη επανάληψη).’’

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

Trending

Discover more from 1400 Γραμμαρια

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading